onsdag 25 september 2013

Ge respons

1. Se problemet.  
Kan kompisen beskriva problemet/händelsen? Förstår han/hon vad som har hänt?
(När? Var? Hur? Varför?)

2. Lösningar.  
Kan kompisen ge förslag på några alternativa lösningar.

3. Värdera.  
Värderar kompisen? /visar kompisen på någon/några nackdelar och/eller någon fördel -ar

4. Egen åsikt.  
Har kompisen en egen åsikt/ argumenterar kompisen för sin åsikt?

5. Perspektivbyte.  
Gör kompisen perspektivbyte/ Byter roll... (ex Om jag var bonde...Om jag var kung?)
(ex. "Å ena sidan... å andra sidan")

6. Konkretisera.   
Ger kompisen flera tydliga exempel på vad hon/han menar?

7. Se likheter/Se paralleller  
Kan kompisen jämföra med någon liknande händelse, hittar kompisen likheter eller skillnader

8. Begreppsspråk.  
Använder kompisen flera av de aktuella begreppen. Förstår kompisen begreppen?

9. Se samband  
Visar kompisen att det det ena kan bero på det andra....? (Ex Att man emigrerar kan                                                                                        bero på att det är krig) 

10 Granska    
Kan man lita på det kompisen har skrivit eller säger?  Varför? Är kompisen kritisk till sina källor?



----------------

Eget resonemang: (Diskutera frågorna i gruppen) 
(skriv därefter ditt eget resonemang på Blogger i löpande text)

Beskriv kortfattat händelseförloppet / problemet? Vad hände?
Vilka problem kan du se? 
Har du några förslag på lösningar? 
Hade man kunnat gjort på något annat sätt?
Finns det någon nackdel eller fördel med detta?
Om du var inblandad hur skulle du gjort?
Varför hände detta egentligen? Vad tror du hur hänger det ihop. Vilka förklaringar finns?
Känner du till någon liknande händelse?
Egna erfarenheter
Redovisa dina/era källor.
Kan man lita på dem?