Bildkälla SO-rummet |
Bildkälla SO-rummet |
Bildkälla SO-rummet |
Det antika Grekland Bildkälla SO-rummet |
Antikens Rom bildkälla SO-rummet |
Övergripande frågeställning:
Vilken betydelse har antiken för oss idag? Resonera och jämför.
Mål:
Känna till antiken, och dess betydelse för vår tid
(likheter i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män)
Jämföra källor från olika högkulturer.
Begrepp:
socialt liv(jämlikhet/jämställdhet), politik, ekonomi, kultur, kulturarv, kulturmöte
Jägarsamhälle:
jägare, nomad,
Jordbrukssamhälle/högkulturer:
jordbruk, tvåflodslandet, Mesopotamien, kultur, flodkulturer, redskap, kilskrift, Indus, Nilen, Gula floden, Eufrat och Tigris, imperier,
by, högkultur, rike, civilisation, epok, överskott
Antiken (Egypten/Grekland/Rom mfl)
aristokrati, tyranni
Egypten
hieroglyfer, mumie, balsamering, farao, papyrus, rättegångar, astronomi, vetenskap
Grekland
stadsstat, Akropolis, polis, samhällspyramid/samhällsklasser, kultur, kulturarv, demokrati, politik, filosofi, idrott, teater, folkförsamling, Hellas, migration, legend, myt, socialt, ekonomi, religion,
Rom
akvedukt, gladiator, kejsare, konsul, republik, senaten, monarki, kejsardöme, rättsväsen, plebejer, patricier
Antikens kändisar:
Kung Kyros, Aischylos, Homeros, Alexander den Store, Sokrates, Caesar, Kleopatra...mfl
Inka/Maya mfl.
Extra
(ostrakon, dynasti, piktogram, heloter, rättssäkerhet, retorik)
Inledande lektioner:
-Intro. Hur ska vi arbeta med detta arbetsområdet? Tidslinje/epoker (ideer)
-Vad vet du om de forna civilisationer /högkulturerna och antiken?
-Vilken betydelse har antiken för oss idag? Resonera (entry/exit)
-Från jägare till jordbrukare (History of the World/sli.se)
-Stad eller by? De första städerna. Ur och Uruk, stad erövrar stad, imperier
-Kung Kyros textcylinder
-Kan du begreppen/bildspelsquiz
-Grundkurser/läroboken)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Grundkurser
-"Tvåflodslandet"/Mesopotamien
-(Egypten/Livet o livet efter döden - grundkurs)
-(Kreta/Knossos - grundkurs)
-Det antika Grekland
-De olympiska spelen/jämföra
-Athen o Sparta /jämföra
-Romarriket
-Läroboken - Historia 1 (Grekland s 54-64, Romarriket s....)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lektioner forts.
1.1 Gör grundkursen "Det antika Grekland" / Stora Civilisationer sli.se
(1.2 Sokrates, Platon och Aristoteles .Typisk ide? s 35)
2. Demokrati - jämför dåtid/nutid (EPA)
Jfr demokrati |
3. Gör grundkursen "De olympiska spelen" (stencil)
4. Idrott - Olympiska spel/filmen - jämför (EPA)
Jämför olympiska spelen då/nu bildkälla SO-rummet |
5. Gör grundkursen "Athen vs Sparta"
5.1
5.2
Den antika reklambyrån
6.1 Athen vs Sparta (EPA)
(Diskutera PAE) |
(6.2 Hur vet vi något om antikens händelser? s38 (två frågor))
7. Läs Grundkursen "Romarriket"
7.1
Bildkälla SO-rummet |
Högläsning två och två. Läs om Colosseum.
Diskutera frågorna två och två.
Gemensam diskussion
(...och vem var Verus?)
Colosseum - Roms dödsarena.
7.2
8. Antiken idag? Film...sli.se
Bildkälla sli.se |
bildkälla sli.se |
9. Lag och rätt/Vetenskap/Matematik/Formgivning/Arkitektur/Medicin/Filosofi - jfr Grekland/Rom vs idag (EPA)
Bildkälla sli.se |
10. "Ett soldatbrev berättar"... s. 51
Romersk soldat bildkälla SO-rummet |
11 Filosofen Seneca s. 57 (PAE)
Seneca staty i Cordoba bildkälla wikipedia |
Källor
-Källkritik - "viskleken" - primära/sekundära källor
-Colosseum - Roms dödsarena - (sli.se)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12. Pompeij - högläsning två och två
Diskutera frågorna gemensamt.
Källor till livet i romarriket
Pompeij på sli.se (50min)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13. Livet i antiken - fördjupningsuppgift
(tid - ca 6 "halvlektioner")
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14. "Morden i Rom" (sli.se)
Bildkälla BBC |
Bildkälla SO-rummet |
(rättssäkerhet, romersk rätt, källkritik, retorik, Cicero, Sextus dä. Sulla)
Var Rom ett rättssäkert samhälle?
Vad är sant? Primär/sekundär källa? Varför?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
15. Exkursion - Vbg vs Antiken
Om vi hinner---------------------------------------------------------------------------------------------------
("Asterix och Obelix")(Kelter)
Kina/Inka mfl. (överkurs)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Exitticket"
Vilken betydelse har antiken för oss idag? Resonera....
(jfr fråga 5 s43) "Redan de gamla grekerna..."