söndag 3 november 2013

Studera eller granska - (pröva eller testa) ...börja alltid med bakgrunden. Studera därefter vidare...


Studera bakgrunden
-Beskriv bakgrunden. (kortfattat)
(När? Var? Hur? Varför?)

(-Vem och vilka aktörer finns?)





Se orsakssamband/Varför?
-Varför hände (händer) detta egentligen? 
-Vad kan det bero på? 
-Vad tror du/ni, hur hänger det ihop. -
-Vilka orsakssamband finns / förklaringar finns? 
-Vilka orsakskedjor finns?
 Värdera/Ha en åsikt
-Vad har du för åsikt?
-Kan du/ni se någon/några fördel-ar eller nackdel-ar?
-Något bra eller dåligt? Något som du/ni gillar? Något du inte gillar?Någon för eller mot? Motivera gärna. (argument)
Perspektivbyte
-Om du/ni var inblandade hur skulle du/ni agerat? Byt roll. (Ex. Om jag var kung ...eller om jag var bonde?)
-Försök se problemet från olika perspektiv... ("Å ena sidan... å andra sidan")
Se likheter/Se paralleller
-Känner du till någon liknande händelse? (tips jfr begreppen) ...eller skillnader.
-Egna erfarenheter
Begreppsspråk
-Använd alltid de centrala begreppen i ditt resonemang ("de svåra orden")
-Förstår du/ni de central begreppen?
Se konsekvenser/  ev. förslag på lösningar  
-Vilka konsekvenser kan du se... (på kort sikt - på längre sikt - idag)
-Påverkar detta dig/oss idag? Hur? Varför? På vilket sätt?
-Har du alternativa förslag på lösningar..


Granska/...är det rimligt
-...är det skvaller eller är det sant? Hur kan man veta det?
-Redovisa dina/era källor. (...minst två källor)
-Kan man lita på dessa källor? (primära eller sekundära källor?/ osv)