tisdag 9 februari 2016

Islam



Centralt innehåll: 
Centrala tankegångar och urkunder inom världsreligionerna.


Att kunna om några veckor:
Resonera, se likheter och skillnader mellan religioner


Begrepp:
Allah, Bokens folk, domens dag, Hijra, Mekka, minaret, moske, Muhammed, muslim, profet, Ramadan, hadith, haram, halal, id al-fitr, Koranen, rit, imam, kalif, martyr, Medina, Mecka, Jerusalem, jihad, böneriktning (qibla), shia, sunni, sura, sharia, kalif, kalifat, Kaba, islamofobi, islamism, imam

De fem pelarna:
vallfärd (hajj), bön (salat), trosbekännelse (shahada), fastan (sawn), allmosa (zakat)


Bedömning:
enkla resonemang, utvecklade och väl utvecklade resonemang (se elevanpassad bedömningsmatris)

Exempel på provfrågor
När? Var? Hur? Vem? Vilka? Varför? (E-nivå)

Resonera, Jämföra med andra världsreligioner, se likheter skillnader (E-C-A-nivå)



-------------------------------------------------------------------

Lektionsplanering:


1. Intro. Finns Gud?/Vad händer efter döden?
Vad är religion? Vad är meningen med livet?
Vad vet du idag? (A4-papper)
(Världsreligionerna quiz. vetgirig.nu)

2. Islam intro. (ev. artikel/text/bild/musik)
Föreläsning
(kort bakgrund, När? Var? Hur? Vem? Varför?)
Islam i världen idag?
Begreppen (bildspel)

3. Begrepp forts. (bildspel)
(läxförhör orden, när?)

4. Övningsfrågor
Minikurs (Islam)/De fem pelarna/Muhammeds liv

5. Film om Islam (BBC)
Diskutera filmen
(Gör färdigt begreppen/bildspel)(Genomgång av ord+minikurs)
Om vi hinner: Läs i läroboken 210-211 + frågor.

6. Muhammeds liv (drama)
(När delprov?)

7. Läslektion
Studera läroboken s. 168-178, 183-190, 210-211, (forts. lektion 10)

8. Diskussioner i grupp/helklass
Läroboken Utkik läs 205-206
(ex. "kluriga frågor/ev. fråga 4, fråga 5, mfl)
(jihad s 206))(sunni-shia)(profet-messias)(hadith-haram)

9. Koranen (läs, läroboken Utkik s. 179-183+Koranen)
Diskussioner i enskilt, par och alla (EPA)

10. Repetition (minikurs+begrepp/lärobokens frågor)
Läs Utkik s 188-190, s 210-211

11. Delprov
(bakgrund/Muhammeds liv/fem pelare/svåra ord) E-D-C

----------------------------------------------------


Läs om annan världsreligion...vilka/vilken?


Eget resonemang/jämförelse

11. Jämförelse med andra religioner (gör tabell)
(riter, döden, livet, mat, förlåtelse, urkunder, gudstjänsten och dess lokal,
olika inriktningar, livsregler, högtider,
heliga platser, viktiga personer

12. Jämförelser med andra religioner forts...
E-minst en likhet/skillnad (begrepp)
C-resonerar runt minst två likheter/eller skillnader(begrepp)
A-resonerar minst två likheter/ och en skillnad (eller tvärtom)(fördjupat)(begrepp)

13 Repetition/Inför provet.

14. Prov.
E-D-C-B-A

15. Utvärdering (jämför A4)