Sao Paulo |
Övergripande fråga
Hur ska människan kunna leva i samförstånd med naturen i hållbar utveckling?
Att kunna resonera kring om några veckor:
Hur ska människan kunna leva i samförstånd med naturen i hållbar utveckling...
1. Var i världen ligger de rikaste respektive de fattigaste länderna?
2. Vilka tänkbara orsaker finns det till fattigdom? Hur kan man beskriva förhållandena i de fattigaste länderna?
3. Vad kan vi i världens rikaste länder göra för insatser för att medverka till en positiv förändring i de minst utvecklande länderna? Och vad kan man göra inom länderna? (Vilka lösningar finns?)
4. Vad finns det för samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser?
5. Vilka är de tre olika aspekterna av hållbar utveckling och varför behövs alla delar för att nå riktigt hållbar utveckling?
6. Vilka problem kan man möta, på vägen mot hållbar utveckling? Vilka lösningar finns?
7. Vilka tänkbara orsaker finns det till fattigdom?
8. Varför är fattiga länder mer sårbara än rika för naturkatastrofer och dess effekter?
Geografiskabegrepp som du kommer att möta under arbetsområdet
Grundläggande begrepp:
ytvatten, grundvatten, infrastruktur, humanitärt, korruption, bistånd, BNP, BNP per capita, Mikrolån, MUL-länder, "De globala målen", klimat, väder
transporter, vattenbrist, växthuseffekten/global uppvärmning, icke förnybara energikällor (fossila bränslen, uran), förnybara energikällor (sol, vind, vatten, biobränsle mfl)
naturresurser, befolkningstillväxt, ekologiskt fotavtryck, hållbar utveckling (socialt, ekonomiskt och ekologiskt)
kostnader, löner, global, handel, klimat, odling, infrastruktur, sårbara platser, levnadsstandard, torka, träda
HDI (livslängd/utbildning/fattigdom) kolonier, demografiska transitionen, mortalitet, nativitet, fattigdomsbekämpning, fattigdomscirkeln,
absolut fattigdom, extrem fattigdom, frihandel, WTO, milleniemålen, IMF (Internationella Valuta Fonden), Världsbanken
Begrepp till Gangesuppgiften:
källa, källflöde, monsunklimat, klimatdiagram, temperatur, delta, källa, kommunikationer, glesbygd, tätort, urbanisering, flodslätter, temperatur, plattektonik, försörjningsmöjligheter, klimat, bördigt, odling, förorenad, avloppsvatten, grödor, organisk produktion, invånare, mangroveskog,
Tid: v. 45-v. 50
Innehåll
Hållbar utveckling 1
Uppstart
Hur ska människan kunna leva i samförstånd med naturen i hållbar utveckling
"Blir världen bättre?"
Diskutera problem och möjliga lösningar
Entry ticket - skriv i ett googleformulär
Hållbar utveckling
socialt, ekonomiskt och ekologiskt
Vad är hållbar utveckling?
Film 3min (Begreppa)
Ditt ekologiska fotavtryck
Film 3min (Begreppa)
De globala målen
Avslutande film 17 min
Hållbar utveckling 2
Vattenbrist del 1
Se "När brunnen sinar" (ca 29 min)
Frågor efter filmen...
Hållbar utveckling 3
Vattenbrist del 2
Konkurrens om vatten i Mellanöstern (s 40-41)
Fem frågor/Skriv på svaren på Classroom
Hållbar utveckling 4
Lär dig de svåra begreppen
Bildkälla: Göteborgs Regionen och svt.se/korrespondenterna |
Vattenbrist del 1
Se "När brunnen sinar" (ca 29 min)
Frågor efter filmen...
-Vilka konsekvenser ger
vattenbristen? För naturen? För människor? (ge några exempel)
-På vilka sätt hanterar man
vattenbristen och hur anpassar man sig efter de nya förutsättningarna?
-Vad innebär den indiske
jordbrukaren Rameshs stora projekt? Hur går han tillväga?
-Vad tror den amerikanske
jordbrukaren Joe krävs för att allmänheten ska förstå allvaret i situationen?
-Vad tror ni krävs för att vi ska
klara problemen med vattenbrist i världen?
Hållbar utveckling 3
Vattenbrist del 2
Konkurrens om vatten i Mellanöstern (s 40-41)
Fem frågor/Skriv på svaren på Classroom
Hållbar utveckling 4
Bild Pixabay |
Lär dig de svåra begreppen
Uppgift:
Gör en quiz med geografibegrepp
-Begreppen finns nedan
-Gör en quiz med de tio svåraste begreppen
-Begreppen finns nedan
-Gör en quiz med de tio svåraste begreppen
Grundläggande begrepp:
(De understrukna orden är nya för arbetsområdet)
ytvatten, grundvatten, infrastruktur, humanitärt, korruption, bistånd, BNP, BNP per capita, Mikrolån, MUL-länder, "De globala målen", klimat, väder
transporter, vattenbrist, växthuseffekten/global uppvärmning, icke förnybara energikällor (fossila bränslen, uran), förnybara energikällor (sol, vind, vatten, biobränsle mfl)
naturresurser, befolkningstillväxt, ekologiskt fotavtryck, hållbar utveckling (socialt, ekonomiskt och ekologiskt)
kostnader, löner, global, handel, klimat, odling, infrastruktur, sårbara platser, levnadsstandard, torka, träda
HDI (livslängd/utbildning/fattigdom) kolonier, demografiska transitionen, mortalitet, nativitet, fattigdomsbekämpning, fattigdomscirkeln,
absolut fattigdom, extrem fattigdom, frihandel, WTO, milleniemålen, IMF (Internationella Valuta Fonden), Världsbanken
Begrepp till Gangesuppgiften:
källa, källflöde, monsunklimat, klimatdiagram, temperatur, delta, källa, kommunikationer, glesbygd, tätort, urbanisering, flodslätter, temperatur, plattektonik, försörjningsmöjligheter, klimat, bördigt, odling, förorenad, avloppsvatten, grödor, organisk produktion, invånare, mangroveskog,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hållbar utveckling 5
Läroboken
Uppgift:
Läs s 42-46
Läs 2 48-53
Svara på frågorna på s 71, fråga 1-5 i Classroom
Hållbar utveckling 6
Läroboken
Läs s 55 - 60
Läs s 62 - 67
Svara på frågorna på s 71, fråga 6-7-8ab
Hållbar utveckling 7
Analys av hur en stad jobbar med hållbar utveckling
uppgift på s 47
Hållbar utveckling 8
Rika och fattiga länder
Begrepp:
BNP, HDI, absolut fattigdom, i - land, u - land, MUL-länder, infrastruktur,kolonier, mikrokredit
Hans Rosling - rika/fattiga länder filmsnutt
- Gapminder-test (Hur ser det ut?)
-Resonera kring bilderna. Vad ser du? Varför? (Skriv på Classroom)
- Dollar street
- Begreppafilm
- Gapminder-test (Hur ser det ut?)
-Resonera kring bilderna. Vad ser du? Varför? (Skriv på Classroom)
- Dollar street
- Begreppafilm
Hållbar utveckling 9
Fattigdomsbekämpning
s 182
Hållbar utveckling 10/11
Gangesuppgiften (två lektioner)
Hållbar utveckling 12
Biståndsuppgiften
s 185
Hållbar utveckling 13
Analys av ett fattigt land
(enligt SO-mallen)
Gör Färdigt
bedömning
0
100
200
300
Hållbar utveckling 14
Extremväder
Världens kallaste plats/Batra
eller…
Sårbara platser
s 179
(mån v47)
Hållbar utveckling
Uppgift:
(Ekologisk/ekonomisk/social hållbarhet)
Gemensam genomgång
-Läs s44,45 högt
-Diskutera uppgiften på s 47 (par)
-Skriv dina svar på uppgiften på Showbie (enskilt)
Gemensam genomgång av uppgiften (alla)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(ev. så har vi gjort övningen i år 8)
Mikrolån
Samtal med Mohammad Yunus (9min) (UR.play)
Övning "mikrolån" s. 160-161
"Rika och fattiga länder i världen"
Läs i Geografiboken Utkik s 160-187 + frågorna på s 187
"Vi tittar närmare på Malawi."
Varför är Malawi ett av världens fattigaste länder?
(film/artikel + eget resonemang på Showbie)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bild Scanpix Thure Wikberg |
Hållbar utveckling
Uppgift:
(Ekologisk/ekonomisk/social hållbarhet)
Gemensam genomgång
-Läs s44,45 högt
-Diskutera uppgiften på s 47 (par)
-Skriv dina svar på uppgiften på Showbie (enskilt)
Gemensam genomgång av uppgiften (alla)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(ev. så har vi gjort övningen i år 8)
Mikrolån
Samtal med Mohammad Yunus (9min) (UR.play)
Övning "mikrolån" s. 160-161
"Rika och fattiga länder i världen"
Läs i Geografiboken Utkik s 160-187 + frågorna på s 187
----------------------------------------------------------------------------
Fattigdom
Fattigdomsbekämpning (s183)(+s172 orsaker till fattigdom)
Fattigdomscirkeln /MUL-länder
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Rika och fattiga länder i världen"
Läs i Geografiboken Utkik s 160-187 + frågorna på s 187
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fattigdomsbekämpning (s183)(+s172 orsaker till fattigdom)
Fattigdomscirkeln /MUL-länder
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Rika och fattiga länder i världen"
Läs i Geografiboken Utkik s 160-187 + frågorna på s 187
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bildkälla UR.se |
"Vi tittar närmare på Malawi."
Varför är Malawi ett av världens fattigaste länder?
(film/artikel + eget resonemang på Showbie)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Del 2
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ganges
- Ganges (uppgift)
Länk till "Gangesuppgiften"
Skriv svaren på frågorna 15-24 på Showbie
------------------------------------
Ganges forts...
...och genomgång
Showbie
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vattenbrist i världen
Konkurrens om vatten
(s40)
Showbie
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gör övningen nedan...(Skriv på Showbie)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diskutera elevernas förslag/exempel
-skogsskövling, regnskogen, jämställdhet, återvinning, Dubai...mfl
Läs sid 180-181...Och vad gör FN?
"De globala målen"...(sli.se)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 48
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bistånd
-Before the flood
Biståndet s.185
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Landanalys (s174)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Platsers sårbarhet
Platsers sårbarhet (s 179)
Showbie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eget arbete
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedömning:
Du visar en helhetsförståelse/utvecklar och förklarar.
Du förklarar hållbar utveckling/visar på vikten av hållbar utveckling i tre delar (samt individ/samhälle)
Du ger exempel på möjligheter och svårigheter med bistånd
Du använder de geografiska begreppen.
Du visar på lösningar och svårigheter
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Källkritik... vecka 50-51
Fattigdomsbekämpning
1. Varför är det så viktigt att utrota fattigdomen i världen?
2. Några enkla åtgärder för fattigdomsbekämpning:
- Avskaffa skolavgifter och skoluniformer.
- Förse fattiga jordbrukare i Afrika söder om Sahara med billiga och effektiva gödningsmedel.
- Ge skolmat till alla barn, gjord av lokalt producerade råvaror.
- Utbilda stora antal landsbygdsbor i hälsa, jordbruk och infrastruktur.
- Distribuera gratis myggnät till alla barn som bor i områden med stor risk för malaria.
- Ta bort avgifter för grundläggande hälsovård i låginkomstländer.
- Utöka tillgång till information om sexuell och reproduktiv hälsa, inklusive information om preventivmedel och familjeplanering.
- Utöka användandet av bevisat effektiva mediciner mot aids, tuberkulos och malaria.
- Se till att alla sjukhus och skolor får tillgång till rent vatten och sanitet.
- Genomför nationella kampanjer för att minska våld mot kvinnor.
a) Prioritera tre av åtgärderna mot fattigdomsbekämpning.
b) Motivera varför du prioriterar dessa tre
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bildkälla BBC.uk |
Ganges
- Ganges (uppgift)
Länk till "Gangesuppgiften"
------------------------------------
Ganges forts...
...och genomgång
Showbie
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vattenbrist i världen
Bildkälla wikipedia |
Konkurrens om vatten
(s40)
Showbie
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gör övningen nedan...(Skriv på Showbie)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diskutera elevernas förslag/exempel
-skogsskövling, regnskogen, jämställdhet, återvinning, Dubai...mfl
Läs sid 180-181...Och vad gör FN?
"De globala målen"...(sli.se)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 48
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bildkälla SIDA |
Bistånd
-Before the flood
Biståndet s.185
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Landanalys (s174)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Platsers sårbarhet
Platsers sårbarhet (s 179)
Showbie
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eget arbete
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedömning:
Du visar en helhetsförståelse/utvecklar och förklarar.
Du förklarar hållbar utveckling/visar på vikten av hållbar utveckling i tre delar (samt individ/samhälle)
Du ger exempel på möjligheter och svårigheter med bistånd
Du använder de geografiska begreppen.
Du visar på lösningar och svårigheter
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Källkritik... vecka 50-51