tisdag 25 oktober 2016

Hållbar utveckling och


Sao Paulo



Övergripande fråga
Hur ska människan kunna leva i samförstånd med naturen i hållbar utveckling?


Att kunna resonera kring om några veckor:
Hur ska människan kunna leva i samförstånd med naturen i hållbar utveckling...

1. Var i världen ligger de rikaste respektive de fattigaste länderna?

2. Vilka tänkbara orsaker finns det till fattigdom? Hur kan man beskriva förhållandena i de fattigaste länderna?

3. Vad kan vi i världens rikaste länder göra för insatser för att medverka till en positiv förändring i de minst utvecklande länderna? Och vad kan man göra inom länderna? (Vilka lösningar finns?)

4. Vad finns det för samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser?

5. Vilka är de tre olika aspekterna av hållbar utveckling och varför behövs alla delar för att nå riktigt hållbar utveckling?
    
6. Vilka problem kan man möta, på vägen mot hållbar utveckling? Vilka lösningar finns?
    

7. Vilka tänkbara orsaker finns det till fattigdom?


8. Varför är fattiga länder mer sårbara än rika för naturkatastrofer och dess effekter?



Geografiskabegrepp som du kommer att möta under arbetsområdet 

Grundläggande begrepp:
ytvatten, grundvatten, infrastruktur, humanitärt, korruption, bistånd, BNP, BNP per capita, Mikrolån, MUL-länder, "De globala målen", klimat, väder

transporter, vattenbrist, växthuseffekten/global uppvärmning, icke förnybara energikällor (fossila bränslen, uran), förnybara energikällor (sol, vind, vatten, biobränsle mfl)

naturresurser, befolkningstillväxt, ekologiskt fotavtryck, hållbar utveckling (socialt, ekonomiskt och ekologiskt)
kostnader, löner, global, handel,  klimat, odling, infrastruktur, sårbara platser, levnadsstandard, torka, träda

HDI (livslängd/utbildning/fattigdom) kolonier,  demografiska transitionen, mortalitet, nativitet, fattigdomsbekämpning, fattigdomscirkeln,

absolut fattigdom, extrem fattigdom, frihandel, WTO, milleniemålen, IMF (Internationella Valuta Fonden), Världsbanken


Begrepp till Gangesuppgiften:
källa, källflöde, monsunklimat, klimatdiagram, temperatur, delta, källa, kommunikationer, glesbygd, tätort, urbanisering, flodslätter, temperatur, plattektonik, försörjningsmöjligheter, klimat, bördigt, odling, förorenad, avloppsvatten, grödor, organisk produktion, invånare, mangroveskog,




Tid: v. 45-v. 50


Innehåll

Hållbar utveckling 1
Uppstart
Hur ska människan kunna leva i samförstånd med naturen i hållbar utveckling
"Blir världen bättre?"
Diskutera problem och möjliga lösningar

Entry ticket - skriv i ett googleformulär

Hållbar utveckling
socialt, ekonomiskt och ekologiskt

Vad är hållbar utveckling?
Film 3min (Begreppa)

Ditt ekologiska fotavtryck
Film 3min (Begreppa)

De globala målen
Avslutande film 17 min 


Hållbar utveckling 2


Bildkälla: Göteborgs Regionen och svt.se/korrespondenterna


Vattenbrist del 1

Se "När brunnen sinar" (ca 29 min)


Frågor efter filmen...

-Vilka konsekvenser ger vattenbristen? För naturen? För människor? (ge några exempel)

-På vilka sätt hanterar man vattenbristen och hur anpassar man sig efter de nya förutsättningarna?

-Vad innebär den indiske jordbrukaren Rameshs stora projekt? Hur går han tillväga?

-Vad tror den amerikanske jordbrukaren Joe krävs för att allmänheten ska förstå allvaret i situationen?

-Vad tror ni krävs för att vi ska klara problemen med vattenbrist i världen?



Hållbar utveckling 3




Vattenbrist del 2

Konkurrens om vatten i Mellanöstern (s 40-41)

Fem frågor/Skriv på svaren på Classroom







Hållbar utveckling 4

Bild Pixabay

Lär dig de svåra begreppen

Uppgift:
Gör en quiz med geografibegrepp
-Begreppen finns nedan
-Gör en quiz med de tio svåraste begreppen


Grundläggande begrepp: 
(De understrukna orden är nya för arbetsområdet)

ytvatten, grundvatten, infrastruktur, humanitärt, korruption, bistånd, BNP, BNP per capita, Mikrolån, MUL-länder, "De globala målen", klimat, väder

transporter, vattenbrist, växthuseffekten/global uppvärmning, icke förnybara energikällor (fossila bränslen, uran), förnybara energikällor (sol, vind, vatten, biobränsle mfl)

naturresurser, befolkningstillväxt, ekologiskt fotavtryck, hållbar utveckling (socialt, ekonomiskt och ekologiskt)
kostnader, löner, global, handel,  klimat, odling, infrastruktur, sårbara platser, levnadsstandard, torka, träda

HDI (livslängd/utbildning/fattigdom) kolonier,  demografiska transitionen, mortalitet, nativitet, fattigdomsbekämpning, fattigdomscirkeln,

absolut fattigdom, extrem fattigdom, frihandel, WTO, milleniemålen, IMF (Internationella Valuta Fonden), Världsbanken


Begrepp till Gangesuppgiften:
källa, källflöde, monsunklimat, klimatdiagram, temperatur, delta, källa, kommunikationer, glesbygd, tätort, urbanisering, flodslätter, temperatur, plattektonik, försörjningsmöjligheter, klimat, bördigt, odling, förorenad, avloppsvatten, grödor, organisk produktion, invånare, mangroveskog,



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hållbar utveckling 5

Läroboken


Uppgift:

Läs s 42-46

Läs 2 48-53


Svara på frågorna på s 71, fråga 1-5 i Classroom




Hållbar utveckling 6


Läroboken


Läs s 55 - 60

Läs s 62 - 67


Svara på frågorna på s 71, fråga 6-7-8ab



Hållbar utveckling 7

Analys av hur en stad jobbar med hållbar utveckling
uppgift på s 47



Hållbar utveckling 8
Rika och fattiga länder

Begrepp:
BNP, HDI, absolut fattigdom, i - land, u - land, MUL-länder, infrastruktur,kolonier, mikrokredit

Hans Rosling - rika/fattiga länder filmsnutt

- Gapminder-test   (Hur ser det ut?)

-Resonera kring bilderna. Vad ser du? Varför? (Skriv på Classroom)

- Dollar street

- Begreppafilm



Hållbar utveckling 9

Fattigdomsbekämpning
s 182



Hållbar utveckling 10/11

Gangesuppgiften (två lektioner)


Hållbar utveckling 12

Biståndsuppgiften
s 185


Hållbar utveckling 13

Analys av ett fattigt land
(enligt SO-mallen)

Gör Färdigt
bedömning
0
100
200
300


Hållbar utveckling 14

Extremväder
Världens kallaste plats/Batra
eller…
Sårbara platser
s 179



































(mån v47)
Bild Scanpix Thure Wikberg



Hållbar utveckling

Uppgift:
(Ekologisk/ekonomisk/social hållbarhet)
Gemensam genomgång

-Läs s44,45 högt
-Diskutera uppgiften på s 47 (par)
-Skriv dina svar på uppgiften på Showbie (enskilt)



Gemensam genomgång av uppgiften (alla)






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(ev. så har vi gjort övningen i år 8)

Mikrolån
Samtal med Mohammad Yunus (9min) (UR.play)
Övning "mikrolån" s. 160-161


"Rika och fattiga länder i världen"
Läs i Geografiboken Utkik s 160-187 + frågorna på s 187




----------------------------------------------------------------------------

Del1



Fattigdom

Fattigdomsbekämpning (s183)(+s172 orsaker till fattigdom)
Fattigdomscirkeln /MUL-länder

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Rika och fattiga länder i världen"
Läs i Geografiboken Utkik s 160-187 + frågorna på s 187


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bildkälla UR.se



"Vi tittar närmare på Malawi."

Varför är Malawi ett av världens fattigaste länder?
(film/artikel + eget resonemang på Showbie)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Del 2

Fattigdomsbekämpning

1. Varför är det så viktigt att utrota fattigdomen i världen?


2. Några enkla åtgärder för fattigdomsbekämpning:

- Avskaffa skolavgifter och skoluniformer.
- Förse fattiga jordbrukare i Afrika söder om Sahara med billiga och effektiva gödningsmedel.
- Ge skolmat till alla barn, gjord av lokalt producerade råvaror.
- Utbilda stora antal landsbygdsbor i hälsa, jordbruk och infrastruktur.
- Distribuera gratis myggnät till alla barn som bor i områden med stor risk för malaria.
- Ta bort avgifter för grundläggande hälsovård i låginkomstländer.
- Utöka tillgång till information om sexuell och reproduktiv hälsa, inklusive information om preventivmedel och familjeplanering.
- Utöka användandet av bevisat effektiva mediciner mot aids, tuberkulos och malaria.
- Se till att alla sjukhus och skolor får tillgång till rent vatten och sanitet.
- Genomför nationella kampanjer för att minska våld mot kvinnor.


a) Prioritera tre av åtgärderna mot fattigdomsbekämpning.

b) Motivera varför du prioriterar dessa tre
 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bildkälla BBC.uk

Ganges

- Ganges (uppgift)
Länk till "Gangesuppgiften"

Skriv svaren på frågorna 15-24 på Showbie
------------------------------------

Ganges forts...
...och genomgång

Showbie


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vattenbrist i världen


Bildkälla wikipedia



Konkurrens om vatten
(s40)
Showbie

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Gör övningen nedan...(Skriv på Showbie)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diskutera elevernas förslag/exempel
-skogsskövling, regnskogen, jämställdhet, återvinning, Dubai...mfl


Läs sid 180-181...Och vad gör FN?
"De globala målen"...(sli.se)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vecka 48
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bildkälla SIDA



Bistånd
-Before the flood
Biståndet s.185


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Landanalys (s174)

























-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Platsers sårbarhet

Platsers sårbarhet (s 179)

Showbie


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eget arbete



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------















Bedömning:
Du visar en helhetsförståelse/utvecklar och förklarar.
Du förklarar hållbar utveckling/visar på vikten av hållbar utveckling i tre delar (samt individ/samhälle)
Du ger exempel på möjligheter och svårigheter med bistånd
Du använder de geografiska begreppen.
Du visar på lösningar och svårigheter








-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Källkritik... vecka 50-51