torsdag 10 november 2016

Kartan - Geografi år 7

Kartan - fältstudie, geografikurs år 7
Centralt innehåll (Lgr 11)
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.
Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.
Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.

Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.



Att kunna om några veckor:

-Namn och läge: (länk)

-Ha kunskaper världsdelarnas namngeografi och visar det genom att beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt. (Lgr 11)

-Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. (filmlänk)

-Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa och samtala om geografi. (se nedan)

-Genomföra fältstudie i natur- och kulturlandskap (vårterminen)


Repetera namn och läge/kartor/begrepp


Begrepp att försöka förstå: 

(karta, längdgrad, breddgrad, väderstreck, norr, söder, väster, öster, nordpolen, sydpolen, ekvatorn, 
 världsdelarna, Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Afrika, Oceanien, Antarktis, berg, hav, sjö, flod, å, stad, befolkning)

naturgeografi, kulturgeografi, fältstudie
---------------------------------------------------------------
(dåtid; geocentrisk världsbild), nutid; heliocentrisk världsbild,

nollmeridianen, längdgrad (longitud), breddgrad (latitud), väderstreck, nollmeridianen Greenwich,

Olika tematiska kartor, skala, småskalig karta, storskalig karta,
topografisk karta, GIS, GPS
klimatzoner (polarzonen, tempererade zonen, subtropiska zonen, tropiska zonen)

klimat, (olika klimat; inlandsklimat, kustklimat, medelhavsklimat, polarklimat), väder/klimat
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tromb, orkan, passadvindar, zenit, ekvatorn, region, ort, sund, delta, kontinenter, pangea, golfströmmen, regnskugga, tidvatten, tzunami, växthuseffekten
öknar, stäpp, tundra, savann, lövskog, odling, bördigt, näringsfattigt, slam, permafrost,

Repetera från mellanstadiet
Jordens yttre krafter (exogena krafter)/skapar erosion, transport och avlagring
(ex. floder, vindar, havets strömmar, vågor, inlandsisen, landhöjning)

meandrar, skred, ras, sandrevel, klint, laguner, v-dal, u-dal, glaciär, vittring, erosion

Jordens inre krafter (endogena krafter)/
jordbävningar, vulkanutbrott, ändmorän, horst, gravsänka, förkastning,




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tid
vecka 45-50

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Lektionsplanering

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intro
Rita en världskarta på fri hand.
(longitud och latitud)

Repetera namn och läge/kartor/begrepp

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rita en karta över Sverige.

Repetera plattektoniken och inlandsisens påverkan på naturlandskapet.
(tsunami, berg, öar, horst, gravsänka, ändmorän, rullstensåsar pangea mm.)

Repetera namn och läge/kartor/begrepp

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



-Vad är geografi?/kartan
Kartan/historik
Den första kartan?
Jorden en skiva? Från geocentrisk till heliocentrisk världsbild
"Världsbild i förändring" (sli.se, 26min)
Diskussion kring vad geografi är...


Repetera kartgeografi


------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Kartan och dess uppbyggnad (grundkursen)

- läs och svara på frågorna (Showbie)

https://svenskaso.wordpress.com/vad-ar-en-karta/


- genomgång av grundkursen


- repetera kartgeografi


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------



bildkälla Pixabay

Bildspelsquiz/begrepp

Bildspel i keynote/ev. egen Kahoot - lär dig de svåra orden (Välj de 10 svåraste begreppen)

(...redovisa ditt bilspel för en klasskamrat eller för hela klassen)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Bildkälla Geografiboken 1 SO direkt































Kliklimatzonerna

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Karttest - fredag v48






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(...om vi hinner)



New York - ett geografiskt exempel s6-7



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(...om vi hinner)


Kartövning - analys  s17



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(...om vi hinner)




Kartövning en "bild" av verkligheten s31

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tre floder (film)


Frågor till filmen



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Floden och människan

https://sogenerellt.blogspot.com/2018/11/floden-och-manniskan-enskilt-arbete.html



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ev. repetera
Jordens inre och yttre krafter (repetera)

Läroboken s 42-46 (-49-50, 51-54) (+frågorna)

Inre och yttre krafter som påverkar jordklotet
















----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kartanalys (Utkik)
Kartan (filmlänk)
Bild/kartanalys (två frågor)
Varför bor det så många människor i Gangesdalen?
Varför är Amazonas regnskog så glest befolkat?
(s12-17)

-Kartor och dess symboler samt skala

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kartövning s. 31-33, 34-35



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Människans planet - Ett liv vid strömmande vatten" 
(film sli.se)




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fältstudie
Västerport - stadsutveckling
------------------------------------------------------------------------------------------------------------


(Fältstudie)

Varberg förr - nu (Genomföres med fördel i slutet av vårterminen!)


- Fältstudie del 1 (torsdag em.)
"Varberg då och nu"
Kartor över Varberg/fastigheter
("Varberg förr och nu")

-------------------

- Fältstudie del 2, 8 dec
Gemensam fältstudie till Rantzau...stenhuggeriet, keynote

--------------------

Fastighetskartor

Fastighetskartor/fastighetsinformation/kartor

-Redovisa fältstudie del1 och del 2 för år 4 (mån 12dec)

-Geografifilm/jämförelse

-Entryticket och exitticket
Bildanalys (två och två)
Kahoot

utvärdering...google formulär