Mål:
Eleverna ska förstå diskrimineringsgrunderna, och se hur de berörs i skolans vardag.
Tänkbara kritiska aspekter
Vad är diskriminering?
Vilka är diskrimineringsgrunderna?
Arbetets upplägg
Muntligt förtest då vi känner av hur väl insatta eleverna är i frågan.
(Vad vet du om diskriminering i samhället idag?)
Eleverna får se olika fall av brott mot diskrimineringslagstiftningen och de olika diskrimineringsgrunderna får utgöra kontraster mot varandra.
Eleven får ta del av fallbeskrivningar och ta ställning till om de utgör brott mot diskrimineringslagstiftningen eller inte, samt till vilken diskrimineringsgrund som ev berörs.
Metod för grupparbetet
Arbeta med de olika fallen i mindre grupp. Utse en “ordförande” i gruppen. O. läser upp ett fall i taget. Diskutera i gruppen hur ni tror att D.O beslutat i varje enskilt fall. Diskutera också varför ni tror att domen blivit si eller så
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Avslutande individuellt resonemang på Showbie
1. Resonera kring diskrimineringsgrunderna.
- Vad tycker du? Behövs de? Varför? När? Ge exempel
Tänk på: att jämföra. göra perspektivbyte och att försöka se konsekvenser (både samhälle/individ)
2. Resonera kring "Likabehandlingsplanen" (se nedan) på skolan.
- Vad tycker du? Behövs den? När? Varför?
- Perspektivbyte/Konsekvenser
- Perspektivbyte/Konsekvenser
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stämningar och domar (D.O.se)
Etnisk bakgrund
Fall 1
Fall 2
Kön
Fall 1
Sexuell läggning
Fall 1
Ålder
Fall 1
Religion
Fall 1
Funktionsnedsättning
Fall 1
Fall2
Andra lagbrott
Hets mot folkgrupp
Fall 1
Olaga integritetsintrång
Förolämpning
Att kalla någon för t ex hora - böter
Förtal/grovt förtal
Hitta egna fall, om ni hinner
Påskbergsskolans likabehandlingsplan
(utdrag 20180913)
6. Rutiner och dokumentation vid diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling 1. Kännedom Om någon, elev, förälder eller personal, upptäcker eller får kännedom om diskriminering, trakasseri eller kränkande behandling ska detta anmälas till rektor Blankett 1. Självklart får ansvarig pedagog tillsammans med kollegor göra en bedömning om händelsen ska bedömas som en kränkning. Däremot ska ingen komplett utredning göras innan anmälan till rektor.
2. Anmälan till BUN Rektor anmäler ovanstående till Barn- och utbildningsnämnden.
3. Information till vårdnadshavare Det är angeläget att berörda vårdnadshavare informeras så snart som möjligt.
4. Ansvarig för utredning utses Rektor utser ansvarig utredare för kränkningen, detta dokumenteras på blankett 2 (se bilaga 1). I de fall det rör kränkning från vuxen till elev utreder alltid rektor.
5. Utredning. Denna kan vara enkel eller omfatta flera elever och då ta mer tid. Dokumentera utredningen.
6. Åtgärder Detta kan tex vara samtal, ökad vuxennärvaro på raster, omorganisation mm
7. Utvärdering
8. Ärendet avslutas. All dokumentation lämnas då till rektor för arkivering.