Guldrånet i Södertälje
Bakgrund:
(När?
Var? Hur? Vad och Vem? Varför?)
Veckans
nyhet handlar om det stora guldrånet i Södertälje.
Rånet
skedde i Södertälje den 3 januari och en av rånarna träffades i
huvudet av polisens kulor. Inom fyra dagar var alla rånarna fast.
Enligt
DN 1avled
en av rånarna den 9 januari.
Aftonbladet
2
skriver att polisen har inlett en förundersökning om polisen gjorde
något fel när mannen sköts. Jag menar att det är en nyhet som är på nationell nivå och handlar om ”Brott och Straff”.
Egna
tankar/eget resonemang (max 400 ord)
(Egna åsikter?bra/dåligt, motivera...gör perspektivbyte, gör jämförelser, se konsekvenser, ge förslag på lösningar, använd begreppsspråk)
Hur kan någon vara så dum att man rånar en bank. Samtidigt kan jag förstå att någon som kanske är arbetslös och desperat begår brott (individ). Det finns risk att många unga människor som inte kan få jobb begår brott för att få pengar.
Jag kommer att jobba hårt för att skaffa mig en bra utbildning så
att jag i framtiden har större chans att få ett bra jobb.
Om
jag hade varit polis...(perspektivbyte)
Vad
skall samhället göra med brottslingarna som hela tiden begår brott (samhälle)? Jag kan inte riktigt svara på detta, men jag tror att både
hårdare straff och mer stöd till unga som begår brott skulle vara
bra.
(Jämförelse...)
Granska:
(Kan man lita på källorna? Eller är det skvaller? Är källorna primära eller sekundära?)
(Kan man lita på källorna? Eller är det skvaller? Är källorna primära eller sekundära?)
Jag har använt två källor (DN och Aftonbladet), jag reagerade på att informationen i de båda tidningarna var ganska olik varandra, jag tror att det kan bero på att DN är en morgontidning och att Aftonbladet ”lever” på att sälja lösnummer...
1http://www.dn.se/sthlm/misstankt-ranare-dod
2http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16041094.ab
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedömning
Nyhetsläxan bedöms på följande sätt:
(bakgrund/fullständigt resonemang och klok källkritik )
Nivåer…
-Du för ett enkelt resonemang (namn).. utveckla gärna! (se mallen)
-Bra. Du för ett utvecklat resonemang kring nyheten. Kan du utveckla något? (se mallen)
-Bra Hög kvalitet! Fortsätt så!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedömning
Nyhetsläxan bedöms på följande sätt:
(bakgrund/fullständigt resonemang och klok källkritik )
Nivåer…
-Du för ett enkelt resonemang (namn).. utveckla gärna! (se mallen)
-Bra. Du för ett utvecklat resonemang kring nyheten. Kan du utveckla något? (se mallen)
-Bra Hög kvalitet! Fortsätt så!