tisdag 3 mars 2015

Etik - att söka svar på svåra frågor






Vad talar för och mot att det kunde vara rätt enligt sinnelagsetiken...
a) ...att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt?
b) ...att tränga sig före någon i en kö?


Fler dilemman/diskutera

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Övergripande frågeställningar

Hur kan man använda etiska modeller för att fatta beslut?

Hur ställer sig de etiska modellerna till olika etiska frågor?

Kan du formulera ett eget dilemma och resonera kring det utifrån några etiska modeller?



Bedömning

Din förmåga att resonera och föra resonemang kring vardagliga moraliska dilemman, utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik



Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett i huvudsak fungerande sätt.






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Uppgift 1


1. Se filmen "Etik och etiska modeller"(sli.se). 

Beskriv/definiera de olika etiska modellerna.
/Publicera på Showbie





--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 2


2a. Organdonation




Läs sid 277 i läroboken

-Resonera om vad du tror är det främsta skälet till att inte fler anmält sig till donationsregistret.
/Publicera på Showbie









--------------------------



Uppgift 3

"Transplant tourism"

Läs



Resonera kring donationer...och organhandel

-Kan du tänka dig att donera? Varför/varför inte?
-Levande eller död vid donation?
-Är det skillnad om du känner mottagaren? Släktingar, syskon - finns det en gräns? Motivera.


-Köpa eller sälja organ? Rätt eller fel? Varför?
-Gör Rey Archilla rätt (se texten ovan)
-Nu hjälper Ray Archilla andra att donera. Rätt eller fel? Varför?


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Uppgift 4

Abortfrågan (s273)

Resonera kring abort






Bildkälla Biologi och Natur och Kultur


Diskutera/ Rätt eller fel. Varför?
länk



Vad säger olika religioner?
Monty Pytons "Meaning of life"
Roman Chatolic - Ironi
Protestanter - ironi



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppgift 5



(Intro. "Antigones val" s76)


Använd plikt- och konsekvensetik

Diskutera och gör uppgiften på sid 74 i läroboken


/ Publicera dina svar på Showbie





------------------

Om du hinner...

Vetgirig.nu
-välj 
"De fem världsreligionerna"
Snabbtest
Starta

Klarar du hälften av frågorna?




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppgift 6

Intro. diskutera "Den gyllene regeln" och "teodiceproblemet"

a) Resonemang kring “Den gyllene regeln”
(läs s77)
Beskriv hur ett samhälle skulle se ut om alla levde efter "den gyllene regeln"


b) Djurens rättigheter, läs sidan 78-79 i läroboken.
Svara på frågorna på sid 79




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift 7

a) Se filmen ”Tjalla”

https://urplay.se/serie/175166-om-det-var-du


b) Resonera sedan kring nedanstående frågor

Vad tror du händer:

Springer hon där ifrån?
Går hon fram till killen som liggerpå marken?
Lever han? Ringer hon ambulans?
Berättar hon för någon?

Etiska ställningstaganden:

•Vad hade du gjort? Varför?
•Ska man alltid vittna/tjalla, och på vilken bekostnad?
•Blir det en bättre handling om man gör större uppoffring? T ex vittnar trots hot.
•Vad innebär det att vara en god människa?
•Att inte berätta sanningen, är det en lögn?
•Grupptryck –är alla med på misshandeln?
•Är det någonsin rätt att bruka våld? Hota med våld?




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppgift 8

a) Se filmen Gamer
Gamer


b) Resonera kring filmen

Vad tycker du?

Några punkter att ta med...

Påverkas vi av det vi konsumerar? Hur mycket? Censur - Förutfattade meningar  -Avtrubbning Förtroende för ungdomar  - Avreagera sig på spel – bra eller dåligt?
Är spel utbildande?



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppgift 9

bildkälla etsmedia.se


A. Se filmen "Medan vi såg på" (ca 45min)

Filmlänk



B. Gör frågorna till filmen


Åskådarrollen (skriv/enskilt på Showbie)

I filmen pratar man om åskådarrollen som människor intar i vissa situationer, exempelvis när man ser att någon utsätts för övergrepp av något slag, inte bara av sexuell natur.


  • Ge exempel på sådana situationer.

  • När har du själv upplevt detta?
  • Hur kan man förhindra att människor utsätts för övergrepp/orättvisor/kränkningar/mobbning


Kvinnlighet/Manlighet (diskutera i grupp/gör egen podd/spela in i Showbie)

I filmen menar Jackson Katz att vår underhållningskultur har normaliserat en syn på manlighet där att vara en ”riktig man” innebär fysiskt våld och dominans.

Den glamoriserar även sexuella erövringar och objektifieringen av kvinnor. Och om män inte är som ”riktiga män” är normen att ifrågasätta dessa killar/män för att få dem att verka onormala.



  • Känner ni igen er i detta? Diskutera!
  • Vad är manlighet respektive kvinnlighet för dig?
  • Vad är objektifiering?
  • Varför objektifieras kvinnor och män?

  • Hur framställs mannen resp. kvinnan i dagens populärkultur; reklamer, serier, filmer eller musikvideos etc?


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Uppgift 10 


Bildkälla Utkik


Läroboken
Läs sid 258 - 279
Svara på frågorna på sid 279


Redovisas i diskussioner i mindre grupper.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Uppgift 11

"Civil rights" (28 min)

Varför väljer man att engagera sig för rösträtt om det är livsfarligt?
• Hur kan man utföra våldshandlingar mot sin egen familj?
• Varför gjorde inte de andra på plantagen motstånd?
• Varför betalar man någon att mörda personer som engagerat sig för rösträtt?
• Tror du att karaktärernas val var medvetna när de utförde sina handlingar?
• Diskutera fri vilja och vad som styr människors handlande.


-Fundera över vad det är som gör att de människor som inte själva drabbas direkt av förtryck eller kränkningar, inte heller protesterar trots att de ser vad som pågår.


-Vad är det som gör att människor ofta ser och kan diskutera saker som skett på en annan plats i en annan tid men har svårare att sätta fingret på det som sker i samtiden och nära dem?


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Uppgift 12

Rosa Parks - etiska modeller


Bildkälla SO-rummet



Bildkälla SO-rummet


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



/diskutera

Etiska modeller / Kahoot

https://create.kahoot.it/share/etiska-modeller/c9cd5df3-55ed-4edb-a9c9-5ab343c32c43












---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Etik och moral

Om du hinner...

1. Kan du skilja på? Förklara för en kompis
-pliktetik   (kan även kallas regeletik)
-konsekvensetik    (kan även kallas effekt- eller resultatetik)
-sinnelagsetik    (kan även kallas avsiktsetik)
(-dygdetik)

2. Formulera ett eget dilemma... (diskutera med en kompis)


3. Sinnelagsetik och ansvar.
Läs sid 152-160 i läroboken.

- Vad är en "björntjänst"?
- Vad är "rätt och orätt" enligt Sokrates (400fvt)?
- Vad menade Jean-Paul Sarte (1905-1980) när han sa att "människan är dömd till frihet"?
- Claudia Card (1940- ) diskuterar bland annat folkmord. Hur resonerar hon kring begreppet skuld?

4. Undersök vad andra filosofer menar att människan är/bör göra med sitt liv...(jobba med en kompis)