tisdag 24 mars 2015

Jordens inre och yttre krafter, (geografi år 6) Att kunna om några veckor...



Plattektonik

Läroplanen...
Jordytan och på vilka sätt den formas och (förändras av människans markutnyttjande) och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.


Plattektonik



Att kunna om några veckor...
Världsdelarna.
Kartgeografi. (och kartans tecken och olika temakartor)
Väderstrecken (norr, söder, väster och öster)
Kunna förklara varför jordbävningar/vulkaner uppstår.
Känna till några länder där det inträffar jordbävningar ofta.
Kunna ge exempel på spår efter inlandsisen idag.
Golfströmmens påverkan på vårt klimat.


Begrepp att kunna:
väderstreck, ekvatorn, kontinent, tsunami, kontinentalplattor, vulkanutbrott, jordskorpa, jordbävning, vulkan, magma, mantel, kärna, lava, seismograf, Richterskala, gravsänka, rullstensås, flyttblock, horst, Pangea, gejser, kollisionszon, spridningszon, förkastningszon, 

istid, inlandsis, glaciär, 

golfströmmen, erosion, vittra, meander, delta, 


Extra ord : oas, åkermark, damm, export/import, gruva, hamn, oceaner, klimat, väder, gräns

Länkar
"Jordens inre och yttre krafter" (minikurs)


Arbetsgång/innehåll:
Intro. (varje lektion)
Jordens inre/yttre krafter (föreläsning)
Kartgeografi (ca 5 lektioner)
Temakartor (ca 1 lektion)
Filmer:
"Jorden i omvandling del2" (Sammanfatta)
"Så rör sig kontinenterna" (Om vi hinner)
Geografibildspel (ord+bild) ca 2 lektioner
Minikurs: "Jordens inre yttre krafter/ Cirka en lektion

Egen fördjupning/(bakgrund-resonemang-källkritik)
(jordskred/golfströmmen/vulkaner, rullstensåsar, flyttblock, horst)

Prov fredag v22

Bedömning:
Fakta och resonemang enligt matris (se unikum)