Reklam och massmedia |
Att kunna om några veckor:
- kunna kritiskt granska reklam och media
Frågor att kunna resonera kring:
- Vem/vad kan man lita på?
Begrepp att kunna förklara och förstå:
reklam - massmedia - information - kommunikation - nyheter - opinion - opinionsbildare - granska - olika/sociala medier - målgrupp
dagstidningens olika delar - ledarsida - inrikes - utrikes - lokalt - globalt - löpsedel - ansvarig utgivare - annonser - prenumeration
propaganda - påverka- offentlighetsprincipen - netikett - PR - "tredje statsmakten"
sponsring - insändare - artikel - retuschering - manipulering - bildmontage - presstöd - upphovsrätt - vinkling - produktplacering - individ/grupp - kön - etnicitet - censur - åsiktsfrihet - yttrandefrihet - tryckfrihet - grundlagar - meddelarskydd - förtal - hets mot folkgrupp - olaga hot
källkritik - perspektiv - skvaller - trovärdighet - relevans
massmedia |
Lektionsinnehåll: (MediaSmart år7-9)
Begreppsförståelse
Vad är reklam och massmedia?
Dagstidningens olika delar.
Etik och genus, vad kan du göra? (marknadsföring/anmälan/ tjejer / killar mm)
Kändisar och sponsring
Massmedier (minikurs)
Internet sociala medier
Reklamanalys (uppgift)
Marknadsundersökning (för din tvål/görs i Google Formulär)
Begreppsförståelse (repetition)
"Är det sant?" (UR.se)
Källkritik
Redovisning av dina kunskaper:
muntligt och skriftligt samt prov
Bedömning:
Se matris på Unikum