Justitia |
Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.
Att kunna om några om några veckor:
Förstå och förklara hur en rättegång går till. Förstå och kunna förklara hur nya lagar blir till.
Frågor att kunna resonera kring:
Varför har vi straff? Varför blir man kriminell? Kriminalvårdens uppgifter.
Kriminaliteten och dess konsekvenser för människan, familjen och samhället
Rättssäkerhet, varför är det viktigt?
Etiska och demokratiska dilemman.
Diskrimineringsgrunderna.
Källor: (När du vill läsa på/repetera...)
"Lag och rätt" (grundkursen)
Ord/begrepp
Diskrimineringsgrunderna.
Källor: (När du vill läsa på/repetera...)
"Lag och rätt" (grundkursen)
Ord/begrepp
Uppgifter på Showbie
Kunna:
Föra ett eget resonemang (åsikter, perspektivbyte, jämförelser, konsekvenser) och använda begreppen.
Svåra ord/ Begrepp att kunna förstå och förklara:
Kunna:
Föra ett eget resonemang (åsikter, perspektivbyte, jämförelser, konsekvenser) och använda begreppen.
Svåra ord/ Begrepp att kunna förstå och förklara:
Justitia - regel - lag - normer - straffmyndig - kriminalitet - polisutredning - bevis - rättssäkerhet
skadegörelse - klotter - olaga hot - snatteri - häleri - misshandel - stöld - rån - övergrepp i rättssak
gripa - anhålla - häkta - åtala - rättegång - vittne - dom - domare - åklagare - advokat
straff/påföljd - kriminalvård - belastningsregistret - böter - villkorlig dom - skyddstillsyn - samhällstjänst -
fängelse - ed - mened - förundersökning - nämndeman - alibi - förolämpning - förtal - förhör - anhålla -
åtal - notarie - vittnesed - skyldig - bedrägeri - signalement
husrannsakan - målsägande - tilltalad - resning - intern - brottsbalken - civilrätt
dilemma - kriminalitet - organiserad brottslighet - brottsoffer - juridik - straffmyndig - mörkertal - civil
dilemma - kriminalitet - organiserad brottslighet - brottsoffer - juridik - straffmyndig - mörkertal - civil
olydnad - rättsstat - offentlig rättegång - "lyckta dörrar" - resning - brottsoffer
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
riksdag - regering -testamente - diskriminering - diskrimineringsgrunderna - grundlagar - lagstiftning
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
passiv - aktiv, aktivist - stifta - socioekonomi - rättsstat - allemansrätten - mänskliga rättigheter -
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
riksdag - regering -testamente - diskriminering - diskrimineringsgrunderna - grundlagar - lagstiftning
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
passiv - aktiv, aktivist - stifta - socioekonomi - rättsstat - allemansrätten - mänskliga rättigheter -
barnkonventionen
Lektionsinnehåll:
-------------------------------------------------
Justitia
- Intro: Vad vet vi idag?/Justitia
Begreppsförståelse (bildspelsquiz)
(lagar, regler, demokrati, straffmyndig, rättegång, åklagare, advokat, domare, mened)
--------------------------------------------------
Polisen
- Vad gör polisen? Evas superkoll polisen(sli.se)
(polisutredning, gripa, anhålla, häkta, åtala, rättegång
advokat, åklagare, domare, bevis, ögonvittne, alibi)
--------------------------------------------------
Rättegång
(Evas superkoll domstolar mm.)
(polisutredning, gripa, anhålla, häkta, åtala, rättegång
advokat, åklagare, domare, bevis, ögonvittne, alibi)
Påbörja "Bildspelsquiz"
--------------------------------------------------
Diskrimineringsgrunderna (D.O)
Likabehandlingsplanen
---------------------------------------------------
Bildspelsquiz forts.
---------------------------------------------------
Lag och rätt. Olika brott och straff. (grundkurs)
Gör grundkursen.
---------------------------------------------------
Simulerad rättegång...
"Ungdomar och brott"/ (Snatteri)
Begreppsförståelse
--------------------------------------------------
- Lilla aktuellt på rättegång (länk), Rättegångsskolan
"Ungdomar och brott" (Misshandel sli.se)
---------------------------------------------------
Grundkurs (Lag och rätt)
- Jobba med grundkursen
- Genomgång av grundkursen
--------------------------------------------------
- Internettrakasserier (länk) och diskussion
- Läslektion (repetitionsfrågor) (Utkik)
Läs 102 - 104, svara på frågorna på sid 104
Läs 105 - 118
Läs 120 - 121, svara på frågorna på sid 121
Läslektion (repetitionsfrågor) (Utkik)
- Genomgång av frågorna.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Egen film/händelse (tänk på att använda begreppen i filmen!)
(max fem minuter film, brott-rättegång-rimlig påföljd/straff)
Tid: 5 lektioner
Se filmerna. Diskutera.
-----------------------------------------------------
Bildspelsquiz (visa för kompisen)
- Bildspel/ (Gör ett eget bildspel av begreppen, Keynote)
- "Begreppskahoot"
-------------------------------------------------------
Straff/påföljd
-Entryticket - Varför har vi straff? (Skriv på Showbie)
-filmsnutt- "Straff - fängelse, samhällstjänst, kriminalvård"
- Se ur olika perspektiv (s119).
Skadeståndsskyldig i unga år. Diskussion kring frågorna.
-Exitticket
Varför har vi straff?
------------------------------------------------------
- Varför gör människor brott?/Varför straff?
Påföljder s 115-118. Högläsning.
"Fängelset- en film om kriminalvården" Diskutera fördelar/nackdelar
------------------------------------------------------
"Brott" - fyra korta filmer om brott (Ramp - höjdare) (sli.se)
(Mobbing - Stöld -Våldtäkt - Rån) Brottsofferjouren
- Sabbet i vardagen
-----------------------------------------------------
Begreppsförståelse (repetition)
----------------------------------------------------
Civil olydnad/ s104
(Gemensamt/Par/Gemensamt/Skriv enskilt)(GPGS)
------------------------------------------------------
Lektionsinnehåll:
-------------------------------------------------
Justitia
- Intro: Vad vet vi idag?/Justitia
Begreppsförståelse (bildspelsquiz)
(lagar, regler, demokrati, straffmyndig, rättegång, åklagare, advokat, domare, mened)
--------------------------------------------------
Polisen
- Vad gör polisen? Evas superkoll polisen(sli.se)
(polisutredning, gripa, anhålla, häkta, åtala, rättegång
advokat, åklagare, domare, bevis, ögonvittne, alibi)
--------------------------------------------------
Rättegång
(Evas superkoll domstolar mm.)
(polisutredning, gripa, anhålla, häkta, åtala, rättegång
advokat, åklagare, domare, bevis, ögonvittne, alibi)
Påbörja "Bildspelsquiz"
--------------------------------------------------
Diskrimineringsgrunderna (D.O)
Likabehandlingsplanen
---------------------------------------------------
Bildspelsquiz forts.
---------------------------------------------------
Lag och rätt. Olika brott och straff. (grundkurs)
Gör grundkursen.
---------------------------------------------------
Simulerad rättegång...
"Ungdomar och brott"/ (Snatteri)
Begreppsförståelse
--------------------------------------------------
- Lilla aktuellt på rättegång (länk), Rättegångsskolan
"Ungdomar och brott" (Misshandel sli.se)
---------------------------------------------------
Grundkurs (Lag och rätt)
- Jobba med grundkursen
- Genomgång av grundkursen
--------------------------------------------------
- Internettrakasserier (länk) och diskussion
- Läslektion (repetitionsfrågor) (Utkik)
Läs 102 - 104, svara på frågorna på sid 104
Läs 105 - 118
Läs 120 - 121, svara på frågorna på sid 121
Läslektion (repetitionsfrågor) (Utkik)
- Genomgång av frågorna.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Egen film/händelse (tänk på att använda begreppen i filmen!)
(max fem minuter film, brott-rättegång-rimlig påföljd/straff)
Tid: 5 lektioner
Se filmerna. Diskutera.
-----------------------------------------------------
Bildspelsquiz (visa för kompisen)
- Bildspel/ (Gör ett eget bildspel av begreppen, Keynote)
- "Begreppskahoot"
-------------------------------------------------------
Straff/påföljd |
Straff/påföljd
-Entryticket - Varför har vi straff? (Skriv på Showbie)
-filmsnutt- "Straff - fängelse, samhällstjänst, kriminalvård"
- Se ur olika perspektiv (s119).
Skadeståndsskyldig i unga år. Diskussion kring frågorna.
-Exitticket
Varför har vi straff?
------------------------------------------------------
- Varför gör människor brott?/Varför straff?
Påföljder s 115-118. Högläsning.
"Fängelset- en film om kriminalvården" Diskutera fördelar/nackdelar
------------------------------------------------------
"Brott" - fyra korta filmer om brott (Ramp - höjdare) (sli.se)
(Mobbing - Stöld -Våldtäkt - Rån) Brottsofferjouren
- Sabbet i vardagen
-----------------------------------------------------
Begreppsförståelse (repetition)
----------------------------------------------------
Civil olydnad/ s104
(Gemensamt/Par/Gemensamt/Skriv enskilt)(GPGS)
------------------------------------------------------
------------------------------------------------
Brott förr/nu - rättssäkerhet/häxprocesser
Intro:
Rättssäkerhet och förtal
Rykten - Skvaller - Att bli falskt anklagad (...på nätet?)
"Viskleken" - varför gör vi den?
Vad kan man göra?
Har du varit med om något liknande?
Förr och nu?
"Stor-Märit och Lill-Märit" sli.se (15min film)
--------------------------------------------------------------
Människor för ändring - film/Ur.se "Häxor - rättssäkerhet"
UR.se Häxor-rättsäkerhet
--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------
Människor för ändring - film/Ur.se "Häxor - rättssäkerhet"
UR.se Häxor-rättsäkerhet
--------------------------------------------------------------
"Efterskalv" sli.se
--------------------------------------------------------------
Repetera
- Grundkurs
- Begrepp/begreppsspelet
------------------------------------------------------
Redovisning av dina kunskaper: (ca v. 42/43)
- Muntligt och skriftligt
Bedömning/utvärdering
Se matris
- Grundkurs
- Begrepp/begreppsspelet
------------------------------------------------------
Redovisning av dina kunskaper: (ca v. 42/43)
- Muntligt och skriftligt
Bedömning/utvärdering
Se matris